آشنایی کودکان پیش دبستانی با حیوانات

به‌طور کلی، کودکان پیش‌دبستانی علاقه‌ی زیادی به حیوانات دارند و بیشتر آن‌ها حیوانات خانگی مثل گربه، سگ، ماهی و... را می‌شناسند؛ همچنین در بسیاری از موارد، کودکان در پارک‌ها، باغ‌ها و حتی خانه‌ی‌ دوستان و اقوام با حیوانات آشنا می‌شوند. 
آموزش دادن به کودکان پیش‌دبستانی درباره‌ی احترام به جانوران و نحوه‌ی رفتار با این موجودات نقشی بسزا در شکل‌گیری شخصیت‌ کودکان دارد؛ بنابراین اگر در پی آن هستید که علاقه‌ی کودک‌ خود را به یادگیری افزایش دهید و اطلاعات بیشتری درباره‌ی حیوانات به او بدهید، می‌توانید وی را با یکی از حیوانات مورد علاقه‌اش آشنا کنید. شیوه‌ی صحیح رفتار با حیوانات را باید به کودک آموزش داد. این شیوه شامل چگونگی نگهداری از حیوانات، چگونگی تغذیه‌، شست‌وشو و مراقبت کردن، نحوه بازی كردن با هر حیوان و حتی حفظ حقوق حیوانات است. در این رابطه، کتاب‌های داستانی و تصویری، فیلم‌های آموزشی و بازی‌های آموزشی ابزارهایی آموزشی و مفید برای آموزش دادن به کودکان پیش‌دبستانی‌اند. 

اگر علاقه دارید کودکان پیش‌دبستانی خود را با فعالیت‌هایی مانند کاردستی، شعر، بازی، کاربرگ با موضوع حیوانات آشنا کنید مقاله‌ی فعالیت‌ هایی برای آشنایی کودکان پیش دبستانی با حیوانات + کاربرگ در سایت آموزک مطالعه کنید.

نحوه رفتار کودکان با حیوانات

چرا باید کودک پیش‌ دبستانی را با حیوانات آشنا کنیم؟

آشنایی کودکان پیش‌دبستانی با حیوانات و آموزش حیوان‌دوستی به آن‌ها، یکی از مهم‌ترین وظایف والدین در تربیت فرزندان است. آشنایی با حیوانات به کودکان کمک می‌کند:
1. با نگهداری و مراقبت از حیوانات احساس مسئولیت‌پذیری را تجربه کنند.
2. چگونگی رفتار با حیوانات را یاد بگیرند و به این موجودات احترام بگذارند.
3. با طبیعت آشنا شوند. آشنایی با نحوه‌ی زندگی حیوانات کودکان را به جانوران علاقه‌مند می‌کند و سبب می‌شود که آنان به محافظت از حیوانات و محیط زیست علاقه‌مند شوند.
4. قابلیت‌های شخصی خود همچون خلاقیت، خودباوری و صبر و تحمل را تجربه کنند.
5. از طریق ارتباطات با جانوران، ارتباطات اجتماعی‌ کودکان با سایر کودکان و حیوانات تقویت خواهد شد.
6. لمس حیوانات کمک می‌کند، هماهنگی چشم و دست کودک بیشتر شود و مهارت‌های حرکتی او پرورش یابد. 
بنابراین آشنایی کودکان پیش‌دبستانی با حیوانات بخش مهمی از تربیت آن‌هاست و از این رو بسیار مفید است.

آشنایی کودکان با حیوانات

چگونه کودک پیش‌ دبستانی را با حیوانات آشنا کنیم؟

برای آشنایی کودک با حیوانات می‌توانید از راه‌های ساده و شگفت‌انگیز زیر استفاده کنید:
1. خواندن شعرهایی درباره‌ی حیوانات: با کمک شعرها و آهنگ‌های سرگرم‌کننده می‌توان کودکان را با ویژگی‌های حیوانات گوناگون آشنا کرد.
2. بازدید از باغ‌وحش: با بردن کودک به باغ‌وحش، می‌توانید او را با حیوانات گوناگون آشنا کنید و به او نشان دهید که هر حیوان چگونه زندگی می‌کند.
3. به پیاده‌روی در طبیعت بروید: در اطراف محل زندگی خود قدم بزنید یا به پیک‌نیک بروید. کودکان از طریق مشاهده‌ی اردک، گاو، گوزن یا سگ درک بصری بهتری از این موجودات خواهند داشت.
4. عروسک حیوانات: خرید عروسک حیوانات، مانند پستانداران، پرندگان و جانوران دریایی، به کودک کمک می‌کند تا با شکل و رفتار هر حیوان آشنا شود.
5. استفاده از تکنولوژی: می‌توان از تکنولوژی به‌طور مثبت برای آموزش کودکان استفاده کرد؛ برای مثال، فلش‌کارت‌ها، بازی‌ها و ویدئوهای حیوانات (مجموعه‌ کتاب دنیای پپا
6. دیدار با حیوانات خانگی: اگر در خانه حیوان خانگی دارید، مثلاً گربه یا سگ، کودک را به آن‌ها معرفی کنید و به او نشان دهید چطور باید با آن‌ها رفتار کند.
7. استفاده از منابع آموزشی: از منابع آموزشی مثل کتاب‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های آموزشی استفاده کنید تا به کودک نشان دهید چگونه با حیوانات رفتار کند و اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن‌ها به دست آورد.
8. غذاهای خلاقانه درست کنید: کلم بروکلی را به شکل گوسفند درآورید! با ایجاد تفاوتی خلاقانه در غذای کودک‌تان غذا خوردن را به تجربه‌‌ای مثبت برای یادگیری تبدیل کنید.
9. نقاشی، رنگ‌آمیزی و بازی‌های پازلی: از طرح حیوانات پرینت بگیرید و از کودک خود بخواهید آن‌ها را رنگ کند.
انتشارات مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پازل‌های دوتایی جانوران را در سه مدل، با هدف زبان‌آموزی کودکان، در دوره‌ی پیش از دبستان تولید کرده است.
پازل‌های دوتایی این مؤسسه شامل موارد زیر است:
- پازل جانوران و خوراک‌شان
- پازل جانوران اهلی
- پازل جانوران دریایی
در این‌گونه بازی‌ها، بزرگسال باید پیوسته کودک را تشویق کند نام جانور و سپس نام خوراک او را بلند بگوید. این بازی فرصتی است که کودک را به سخن گفتن بیشتر تشویق خواهد کرد.

پازل مقوایی برای آشنایی کودکان با حیوانات

کتاب مقوایی و آشنایی کودکان پیش‌ دبستانی با حیوانات

کتاب‌های مقوایی برای کودکان پیش‌دبستانی طراحی شده است و در آشنایی با حیوانات به آن‌ها کمک می‌کند. این کتاب‌ها شامل تصاویر رنگارنگ و جذاب از حیوانات گوناگون به همراه توضیحات مختصر درباره‌ی آن‌هاست.


خرید کتاب کودک درباره آشنایی با حیوانات و جانوران


در این کتاب‌ها، کودکان با حیوانات خانگی مانند گربه، سگ، ماهی و همچنین حیوانات وحشی مانند شیر، فیل و زرافه آشنا می‌شوند. علاوه‌بر این، اطلاعات جالبی درباره‌ی رفتار، خصوصیات فیزیکی و جایگاه هر حیوان در زنجیره‌ی غذایی نشان داده شده است.

کتاب مقوایی حیوانات لمسی مزرعه

خرید کتاب مقوایی حیوانات لمسی مزرعه

کتاب مقوایی حیوانات لمسی جنگل

خرید کتاب مقوایی حیوانات لمسی جنگل

کتاب مقوایی یک روز در مزرعه

خرید کتاب مقوایی یک روز در مزرعه – مجموعه سلام کوچولو

چند دستورالعمل برای آشنایی کودکان پیش‌ دبستانی با حیوانات

برای اینکه کودکان بتوانند رابطه‌ای ایمن و دوستانه با حیوانات برقرار کنند، باید در ابتدا چند قانون واضح را برای کودکان وضع کنید:

آشنایی کودکان پیش‌دبستانی با حیوانات

حیوان را نکِشید: کودکان هرگز نباید دم یا گوش حیوانی را بکشند.
از بدنِ حیوان بالا نروید: کودکان باید بدانند که بالا رفتن از هیچ حیوانی ایمن نیست؛ همچنین باید از فشار دادن بدن حیوان خودداری کنند.
خیلی نزدیک نشوید: کودکان گاهی اوقات دوست دارند خیلی به صورت حیوان نزدیک شوند. این رفتار گاه باعث می‌شود که حیوان احساس خطر کند.
فریاد نزنید: به کودکان‌تان بیاموزید که اطراف حیوانات فریاد نزنند یا با صدای بلند صحبت نکنند.

سخن پایانی

آشنایی کودکان پیش‌دبستانی با حیوانات علاوه‌بر ایجاد علاقه‌ی آن‌ها به طبیعت، باعث تقویت دانش و شناخت آن‌ها درباره‌ی جانوران و محیط زیست خواهد شد؛ همچنین این فرایند باعث تقویت هماهنگی دیداری و حساسیت به محیط زیست در کودکان می‌شود. از دیگر سو، شناخت حیوانات باعث افزایش حس همدلی و علاقه به حفاظت از جانوران خواهد شد.

ویراستار
مریم عبدالرزاق
پرسش و پاسخ

چرا بعضی از کودکان از حیوانات می‌ترسند؟
ترس کودکان از حیوانات ممکن است به دلیل تجربه‌های ناخوشایند در گذشته، عدم آشنایی با حیوانات و یا شنیدن داستان‌های ترسناک باشد.

 چگونه ترس کودکان از حیوانات را از بین ببریم؟
برای از بین بردن ترس کودکان از حیوانات، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، تصاویر و فیلم‌هایی جذاب از حیوانات به کودک نشان دهید. به همراه کودک در حالی که دست او را گرفته‌اید به یک حیوان آرام و کوچک نزدیک شوید و او را تحسین کنید.

آیا داشتن حیوان خانگی برای کودک پیش دبستانی خوب است؟
بله، داشتن حیوان خانگی به کودک کمک می‌کند تا مسئولیت پذیر باشد و همچنین راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار کند. وقتی کودک از حیوان خانگی مراقبت می‌کند، یاد می گیرد با دیگران نیز مهربان باشد.
Submitted by editor69 on ی., 07/16/2023 - 09:08