هدف دهم توسعه پایدار، کاهش نابرابری‌ها

در زمینه‌های درآمد، روابط جنسی، سن، معلولیت، گرایش جنسی، نژاد، قوم، مذهب و فرصت، نابرابری‌ها پابرجا مانده‌اند. این نابرابری‌ها رشد بلندمدت اجتماعی و اقتصادی را مختل می‌کنند، به کاهش آمار فقر آسیب می‌رسانند و حس رضایت و با ارزش بودن را در مردم سرکوب می‌کنند. افزایش جنایت، بیماری و فرسایش محیط از اثرات زیان‌بار نابرابری‌ها هستند. اگر مردم را از فرصت‌ها، خدمات و شانسِ داشتن زندگی بهتر محروم کنیم، نمی‌توانیم به توسعه‌ی پایدار دست یابیم.

جامعه‌ی جهانی گام‌های قابل توجهی در راستای نجات انسان‌ها از فقر برداشته است. آسیب‌پذیرترین ملت‌ها -کشورهایی که از توسعه بیشترین فاصله را دارند،کشورهای محصور در خشکیِ در حال توسعه و ایالت‌‌های کوچک جزیره‌ایِ در حال توسعه- برای کاهش فقر به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. ولی هنوز نابرابری و تفاوت‌های عمیق در رابطه با دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، آموزش و دیگر امتیازها وجود دارند. هر ساله 16,000 کودک از بیماری‌های قابل پیشگیری مانند سرخک و سل می‌میرند، احتمال مرگ هنگام زایمان زنان مناطق روستایی هنوز سه برابر زنان شهری است و زنان و دختران توان‌یاب از تبعیض دوجانبه رنج می‌برند.

هر روزه افراد بیشتری به این باور می‌رسند که رشد اقتصادی اگر دربرگیرنده نباشد و همه‌ی ابعاد توسعه‌ی پایدار -اقتصادی، اجتماعی و محیطی- را پوشش ندهد، برای کاهش فقر کافی نیست. خوشبختانه درآمد نابرابر درون‌کشوری و بین‌کشوری کاهش پیدا کرده است. هم‌اکنون بین 94 کشوری که از آن‌ها داده موجود است، درآمد 40% فقیر جمعیت در 60 کشور از میانگین ملی رشد سریع‌تری داشته است. شرایط مساعد صادرات نیز برای کشورهای کمتر توسعه یافته فراهم شده است.

برای کاهش نابرابری‌ها سیاست‌گذاری‌ها باید در اصل، جهان‌شمول باشند و به نیاز‌های جمعیت محروم و حاشیه‌ای توجه نشان دهند. علاوه بر بالابردن سهم رای‌دهی کشورهای در حال توسعه در صندوق بین‌المللی پول، لازم است درمان معاف از مالیات و ترجیح صادرات کشورهای در حال توسعه بیشتر شود.

در آخر، نوآوری‌های تکنولوژیک می‌توانند به کاهش هزینه‌های انتقال پول برای کارگرهای مهاجر کمک کنند. بیشتر کشورها سیاست‌هایی برای مهاجرت امن و منظم دارند، ولی همچنان باید به مسئله‌ی حمایت از حقوق مهاجرین و سلامت اقتصادی-اجتماعی پرداخته شود.

آمار و ارقام:

  • در سال 2016، بیش از 64.4% محصولاتی که کشورهای کمتر توسعه یافته‌ به بازار جهانی صادر کردند کاملاً بدون مالیات بودند که این آمار نسبت به سال 2010، 20% افزایش یافته بود.
  • شواهد کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد احتمال مرگ پیش از 5 سالگی کودکانی که جزء 20% فقیر جمعیت هستند نسبت به کودکان متمول، سه برابر بیشتر است.
  • حمایت اجتماعی در سطح جهانی همواره در حال گسترش بوده است، ولی افرادی که معلولیت دارند تا پنج برابر افراد عادی زیر بار قرض هزینه‌های درمانی مصیبت‌بار می‌روند.
  • تا 30 درصد نابرابری درآمد به خاطر نابرابری خانواده‌ها، مانند نابرابری میان زن و مرد است. همچنین احتمال این که زنان با درآمدی کمتر از 50 درصد درآمد میانه زندگی کنند بیشتر از مردان است.

 

چه می‌توان کرد؟

درون هر کشور، مهم است که رشد اقتصادی و اجتماعی دربرگیرنده را ترویج کنیم. می‌توانیم با برداشتن قوانین، سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض‌آمیز، کاهش نابرابری‌ها را تضمین کنم.

بین کشورها نیز لازم است کشورهای در حال توسعه را در تصمیم‌گیری‌ درباره‌ی مشکلات جهانی شرکت دهیم تا به راه‌حل‌های قابل اعتماد و موثرتری دست پیدا کنیم.

 

Submitted by editor74 on ش., 03/28/2020 - 23:30